16 مه 2023- یک مطالعه اخیر نشان داده است که بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 (T1D) و یبوست مزمن (CC) همچنین ممکن است از اختلالات دفع یا DDs رنج ببرند. این مطالعه در مجلهNeurogastroenterology and Motility  منتشر شد.

اختلالات دفع یا defecatory disorders، گروهی از ناهنجاری های عملکردی و تشریحی آنورکتوم هستند که منجر به علائم یبوست می شوند. بیماران مبتلا به DD با فشار قابل توجهی مراجعه می کنند، اغلب اوقات زمان زیادی را روزانه در توالت می گذرانند و مجبور به استفاده از تنقیه می شوند.

یبوست مزمن، به کاهش حس رکتوم مربوط می شود و ممکن است ناشی از بیماری های defecatory، باشد. این مطالعه که توسط محققان در کلینیک مایو در مینه‌سوتا انجام شد، به دنبال مقایسه عوارض T1D، اختلال عملکرد آنورکتال و علائم CC در بین بیماران مبتلا به دیابت نوع یک با یبوست مزمن با و بدون DD بود.

این مطالعه فشارهای آنورکتال را در حالت استراحت و در حین اسکوییز و تخلیه، و همچنین احساس رکتوم و زمان دفع بالون رکتوم (BET) را در 114 بیمارمبتلا به دیابت نوع یک با یبوست مزمن اندازه گیری کرد.

این مطالعه با نکات کلیدی زیر به پایان رسید:

· زمان طولانی مدت دفع بالون رکتوم در 37 نفر از بیماران(32 درصد) حاکی از ابتلای این افراد به اختلالات دفع، بود.

· عوارض T1D شامل نوروپاتی محیطی (59%)، رتینوپاتی (37%) و نفروپاتی (23%) بود.

· رتینوپاتی در بیماران با BET طبیعی (45%) بیشتر از BET طولانی مدت (19%) بود.

· بیماران با BET طولانی مدت در مقایسه با بیماران با BET طبیعی، فشار رکتال کمتر، فشار مقعدی بیشتر و گرادیان recto-anal کمتری در حین تخلیه داشتند.

·  فشار استراحت مقعد و افزایش فشار اسکوییز مقعد به ترتیب در 14 (13%) و 32 (29%) بیمار کمتر از حد طبیعی بود.

· ناهنجاری ها بر نسبت های مشابهی در گروه های BET طبیعی و طولانی مدت، تأثیر گذاشت.

این مطالعه اهمیت تشخیص DDs در بیمارانمبتلا به دیابت نوع 1 با یبوست مزمن را برجسته می ‌کند، زیرا ممکن است به مدیریت و درمان علائم آنها کمک کند.

محققان پیشنهاد کردند که "مطالعات بیشتری برای درک بهتر رابطه بین T1D، یبوست مزمن و اختلالات دفع انجام شود."

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/type-1-diabetes-patients-with-chronic-constipation-may-suffer-from-defecatory-disorders-111306